SEGAK SK KAMPUNG ALIT,KABONG 2014
Dicatat oleh
skkpgalit
di
11:31 PTG
20/03/2014
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Lelaki dan Perempuan
SEGAK - STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN
Penilaian SEGAK bagi tahun 2014 SK Kampung Alit, Kabong telah dilaksanakan pada 20/03/2014. SEGAK adalah satu set ujian standard kecergasan fizikal untuk mengukur tahap
kecergasan fizikal murid berasaskan kesihatan. Komponen kecergasan yang
diukur dalam SEGAK terkandung dalam Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani
sekolah rendah dan menengah. Terdapat 5 set ujian SEGAK iaitu;
1 Pengiraan Indeks Jisim Badan
2 Ujian Naik Turun Bangku Selama 3 Minit
3 Ujian Tekan Tubi
4 Ujian Ringkuk Tubi Separa
5 Ujian Jangkauan Melunjur
Program penilaian Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia
(SEGAK) ini dirancang selari dengan tunjang kecergasan yang terkandung dalam Sukatan
Pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Sekolah Rendah dan Menengah.
Kecergasan yang optimum boleh membantu murid dalam melaksanakan aktiviti harian dengan cekap dan berkesan tanpa
berasa letih. Selaras dengan itu, satu aktiviti kecergasan yang terancang perlu dilaksanakan
dengan sempurna mengikut prosedur yang ditetapkan bagi setiap item ujian dan dinilai
mengikut norma yang telah ditetapkan. Dengan ini, satu penilaian yang standard dapat diukur.
SEGAK mula diilhamkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 2005. Ujian ini
dirancang untuk dilaksanakan sepenuhnya kepada murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5 mulai
sesi persekolahan tahun 2008. Pelaporan hasil SEGAK akan menjadi komponen kecergasan
kepada penilaian berasaskan sekolah.
Matlamat
Murid sentiasa peka, berpengetahuan dan mengamalkan aktiviti kecergasan untuk meningkat
dan mengekalkan tahap kecergasan fizikal berasaskan kesihatan yang optimum.
Objektif
Murid dapat:
1. mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal;
2. menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri;
3. mengetahui tahap kecergasan kendiri;
4. merancang dan melakukan tindakan susulan; dan
5. mencapai tahap kecergasan yang diiktiraf berdasarkan prestasi semasa.
PENILAIAN SEGAK
1. PENGIRAAN INDEK JISIM BADAN
Ukuran:
Indeks Jisim Badan (BMI-for-age) Tujuan: Menilai komposisi badan
Indeks Jisim Badan (BMI-for-age) Tujuan: Menilai komposisi badan
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Lelaki dan Perempuan
Alatan dan kemudahan:
i. Pengukur tinggi
ii. Penimbang berat
iii. Borang skor
i. Pengukur tinggi
ii. Penimbang berat
iii. Borang skor
Pengurusan dan organisasi:
Pengukuran ini hendaklah dilakukan sebelum bateri ujian kecergasan dilaksana.
Pengukuran ini hendaklah dilakukan sebelum bateri ujian kecergasan dilaksana.
Prosedur:
1. Murid dikehendaki menimbang berat badan dan mengukur ketinggian dalam ukuran metrik.
2. Kiraan indeks jisim badan berdasarkan formula berikut;
1. Murid dikehendaki menimbang berat badan dan mengukur ketinggian dalam ukuran metrik.
2. Kiraan indeks jisim badan berdasarkan formula berikut;
Indeks Jisim Badan = Berat badan (kg)
Tinggi (m) x Tinggi (m)
3. Rujuk jadual di bawah untuk mengenal pasti indeks jisim badan dan risiko yang berkaitan.
2. UJIAN NAIK TURUN BANGKU SELAMA 3 MINIT
Abu Bakar & Jacquelin Ronnie melakukan ujian 'naik turun bangku' sambil diperhatikan oleh cikgu Napie dan ustaz Che Baharudin serta murid-murid tahun 6. |
Tujuan:
Untuk menilai daya tahan kardiovaskular
Untuk menilai daya tahan kardiovaskular
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Lelaki dan Perempuan
Lelaki dan Perempuan
Alatan dan kemudahan:
1. Bangku - Ketinggian 30.5 cm (1 kaki)
2. Jam Randik
3. Borang Skor
4. Rakaman metronome (96 detik seminit) -->MUAT TURUN DI SINI
5. Radio CD
2. Jam Randik
3. Borang Skor
4. Rakaman metronome (96 detik seminit) -->MUAT TURUN DI SINI
5. Radio CD
Permulaan Naik Turun Bangku
Pengurusan dan organisasi:
1. Aktiviti dijalankan berpasangan.
2. Letakan bangku di atas lantai yang rata dan selamat.(Pastikan bangku tidak bergerak semasa ujian dijalankan.)
3. Sediakan rakaman atau metronome rentak 96 detik seminit.
1. Aktiviti dijalankan berpasangan.
2. Letakan bangku di atas lantai yang rata dan selamat.(Pastikan bangku tidak bergerak semasa ujian dijalankan.)
3. Sediakan rakaman atau metronome rentak 96 detik seminit.
Prosedur:
1. Ujian dijalankan dengan murid memakai kasut sukan yang sesuai.
2. Murid berdiri tegak dengan kaki kanan atau kiri (yang mana sesuai) diletakkan di atas bangku.
3. Penguji akan memberikan isyarat 'mula'.
4. Murid melakukan pergerakan naik dan turun bangku (kaki kiri naik, kaki kanan turun diikuti kaki kiri turun, kemudian kaki kanan naik dan seterusnya). Keseluruhan tapak kaki mesti memijak permukaan bangku.
5. Murid melakukan pergerakan mengikut rentak rakaman atau metronome dengan kadar 96 detik seminit selama 3 minit tanpa berhenti.
6. Selepas tamat murid dikehendaki duduk serta merta.
7. Guru atau murid mengambil kadar denyutan nadi.
8. Kira kadar denyutan nadi selepas 5 saat tamat perlakuan.
9. Kadar nadi diambil dalam jangkamasa 1 minit.
10. Jika murid tidak menamatkan lakuan selama 3 minit, skor murid ini dibatalkan.
1. Ujian dijalankan dengan murid memakai kasut sukan yang sesuai.
2. Murid berdiri tegak dengan kaki kanan atau kiri (yang mana sesuai) diletakkan di atas bangku.
3. Penguji akan memberikan isyarat 'mula'.
4. Murid melakukan pergerakan naik dan turun bangku (kaki kiri naik, kaki kanan turun diikuti kaki kiri turun, kemudian kaki kanan naik dan seterusnya). Keseluruhan tapak kaki mesti memijak permukaan bangku.
5. Murid melakukan pergerakan mengikut rentak rakaman atau metronome dengan kadar 96 detik seminit selama 3 minit tanpa berhenti.
6. Selepas tamat murid dikehendaki duduk serta merta.
7. Guru atau murid mengambil kadar denyutan nadi.
8. Kira kadar denyutan nadi selepas 5 saat tamat perlakuan.
9. Kadar nadi diambil dalam jangkamasa 1 minit.
10. Jika murid tidak menamatkan lakuan selama 3 minit, skor murid ini dibatalkan.
Ujian ini diambil daripada YMCA 3-Minute Step Test.
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed)
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed)
3(a).UJIAN TEKAN TUBI
Abu Bakar melakukan ujian 'tekan tubi' sambil diperhatikan Syahrul Azman sebagai pencatat. |
Tujuan:
Untuk menilai keupayaan daya tahan dan kekuatan otot tangan serta otot bahu.
Untuk menilai keupayaan daya tahan dan kekuatan otot tangan serta otot bahu.
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Lelaki
Lelaki
Alatan dan kemudahan:
1. Kawasan lapang dan rata.
2. Span ( 5 cm lebar x 15 cm panjang x 10 cm tinggi).
3. Jam Randik.
1. Kawasan lapang dan rata.
2. Span ( 5 cm lebar x 15 cm panjang x 10 cm tinggi).
3. Jam Randik.
Pengurusan dan organisasi:
1. Ujian dilaksanakan secara berpasangan.
2. Murid A melakukan ujian dan murid B sebagai pencatat.
1. Ujian dilaksanakan secara berpasangan.
2. Murid A melakukan ujian dan murid B sebagai pencatat.
Prosedur:
1. Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh tangan yang lurus dan jari-jari kaki. Badan diluruskan.
2. Turunkan badan dengan membengkokkan siku sehingga dada menyentuh span yang tingginya 10 cm.
3. Luruskan tangan seperti kedudukan sedia. Kiraan satu ulangan lakuan. 4. Tekan tubi diteruskan sehingga satu minit. Skor dikira sekiranya murid melengkapkan prosedur 1 hingga 3.
5. Sekiranya murid tidak berupaya meneruskan tekan tubi, skor diambil kira setakat murid berhenti.
6. Ujian akan ditamatkan jika murid tidak melakukan aktiviti secara sempurna mengikut arahan 1 hingga 3.
1. Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh tangan yang lurus dan jari-jari kaki. Badan diluruskan.
2. Turunkan badan dengan membengkokkan siku sehingga dada menyentuh span yang tingginya 10 cm.
3. Luruskan tangan seperti kedudukan sedia. Kiraan satu ulangan lakuan. 4. Tekan tubi diteruskan sehingga satu minit. Skor dikira sekiranya murid melengkapkan prosedur 1 hingga 3.
5. Sekiranya murid tidak berupaya meneruskan tekan tubi, skor diambil kira setakat murid berhenti.
6. Ujian akan ditamatkan jika murid tidak melakukan aktiviti secara sempurna mengikut arahan 1 hingga 3.
Ujian ini diambil daripada Johnson dan Nelson (1986).
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: (5th ed)Why and how
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: (5th ed)Why and how
3(b).UJIAN TEKAN TUBI SUAIAN
Tujuan:
Untuk menilai keupayaan daya tahan dan kekuatan otot tangan serta otot bahu.
Untuk menilai keupayaan daya tahan dan kekuatan otot tangan serta otot bahu.
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Perempuan
Perempuan
Alatan dan kemudahan:
1. Kawasan lapang dan rata.
2. Span ( 5 cm lebar x 15 cm panjang x 10 cm tinggi).
3. Jam randik.
4. Tilam senaman
1. Kawasan lapang dan rata.
2. Span ( 5 cm lebar x 15 cm panjang x 10 cm tinggi).
3. Jam randik.
4. Tilam senaman
Pengurusan dan organisasi:
1. Ujian dilaksanakan secara berpasangan.
2. Murid A melakukan ujian dan murid B sebagai pencatat.
1. Ujian dilaksanakan secara berpasangan.
2. Murid A melakukan ujian dan murid B sebagai pencatat.
Prosedur:
1. Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh tangan lurus, lutut bengkok dan kaki disilang. Badan diluruskan.
2. Turunkan badan dengan membengkokkan siku sehingga dada menyentuh span yang tingginya 10 cm.
3. Luruskan tangan seperti kedudukan sedia. Kiraan satu ulangan lakuan.
4. Tekan tubi diteruskan sehingga satu minit. Skor dikira sekiranya murid melengkapkan prosedur 1 hingga 3.
5. Sekiranya murid tidak berupaya meneruskan tekan tubi, skor diambil kira setakat murid berhenti.
6. Ujian akan ditamatkan jika murid tidak melakukan aktiviti secara sempurna mengikut arahan dua kali berturut-turut.
1. Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh tangan lurus, lutut bengkok dan kaki disilang. Badan diluruskan.
2. Turunkan badan dengan membengkokkan siku sehingga dada menyentuh span yang tingginya 10 cm.
3. Luruskan tangan seperti kedudukan sedia. Kiraan satu ulangan lakuan.
4. Tekan tubi diteruskan sehingga satu minit. Skor dikira sekiranya murid melengkapkan prosedur 1 hingga 3.
5. Sekiranya murid tidak berupaya meneruskan tekan tubi, skor diambil kira setakat murid berhenti.
6. Ujian akan ditamatkan jika murid tidak melakukan aktiviti secara sempurna mengikut arahan dua kali berturut-turut.
Ujian ini diambil daripada Johnson dan Nelson (1986).
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed)
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed)
4. UJIAN RINGKUK TUBI SEPARA
Tujuan :
Untuk menguji daya tahan dan kekuatan otot abdomen.
Untuk menguji daya tahan dan kekuatan otot abdomen.
Tahap :
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina :
Lelaki dan perempuan
Lelaki dan perempuan
Alatan dan kemudahan :
1. Pita lekat bersaiz 2.5 cm
2. Pita ukur
3. Jam randik
4. Metronom 50 dsm --> MUAT TURUN DI SINI
5. Pelapik getah
6. Penanda 15 cm seperti pensel, lidi atau straw minuman
1. Pita lekat bersaiz 2.5 cm
2. Pita ukur
3. Jam randik
4. Metronom 50 dsm --> MUAT TURUN DI SINI
5. Pelapik getah
6. Penanda 15 cm seperti pensel, lidi atau straw minuman
Pengurusan dan organisasi:
1. Lekatkan penanda dengan pita pelekat secara selari pada lantai di kiri dan kanan pelaku.
2. Jarak antara kedua-dua penanda ialah 10 cm.
1. Lekatkan penanda dengan pita pelekat secara selari pada lantai di kiri dan kanan pelaku.
2. Jarak antara kedua-dua penanda ialah 10 cm.
Prosedur:
1. Ujian ini dijalankan dengan murid memakai kasut yang sesuai.
2. Murid A baring dengan lutut bengkok 90 darjah dan tapak kaki sentiasa menyentuh lantai.
3. Buka kaki seluas bahu.
4. Kedua-dua belah tangan lurus di sisi dan hujung jari menyentuh penanda pertama
5. Pada setiap lakuan ringkuk, bahu perlu diangkat supaya jari tengah kedua- dua tangan menggelunsur hingga menyentuh penanda kedua.
6. Bahagian bawah/belakang badan hendaklah rata dan jari tengah pada kedudukan asal, (ulang prosedur 4) sebelum melakukan ulangan yang seterusnya.
7. Murid melakukan pergerakan mengikut rentak rakaman metronom dengan kadar 50 detik seminit selama 1 minit.
8. Murid B mengira ulangan perlakuan.
9. Ujian akan ditamatkan sekiranya murid A :-
9.1 Berhenti melakukan ujian.
9.2 Jari tidak menyentuh penanda kedua.
9.3 Tumit diangkat.
9.4 Tidak dapat mengikut rentak rakaman metronom dua kali berturut-turut.
1. Ujian ini dijalankan dengan murid memakai kasut yang sesuai.
2. Murid A baring dengan lutut bengkok 90 darjah dan tapak kaki sentiasa menyentuh lantai.
3. Buka kaki seluas bahu.
4. Kedua-dua belah tangan lurus di sisi dan hujung jari menyentuh penanda pertama
5. Pada setiap lakuan ringkuk, bahu perlu diangkat supaya jari tengah kedua- dua tangan menggelunsur hingga menyentuh penanda kedua.
6. Bahagian bawah/belakang badan hendaklah rata dan jari tengah pada kedudukan asal, (ulang prosedur 4) sebelum melakukan ulangan yang seterusnya.
7. Murid melakukan pergerakan mengikut rentak rakaman metronom dengan kadar 50 detik seminit selama 1 minit.
8. Murid B mengira ulangan perlakuan.
9. Ujian akan ditamatkan sekiranya murid A :-
9.1 Berhenti melakukan ujian.
9.2 Jari tidak menyentuh penanda kedua.
9.3 Tumit diangkat.
9.4 Tidak dapat mengikut rentak rakaman metronom dua kali berturut-turut.
Ujian ini diambil daripada The President's Challenge (Preseident's Council on Physical
Fitness and Sports, 2002).
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed).
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed).
5. UJIAN JANGKAUAN MELUNJUR
Tujuan:
Untuk mengukur fleksibiliti bahagian belakang badan, paha dan sendi pinggul (lower back and posterior thighs)
Untuk mengukur fleksibiliti bahagian belakang badan, paha dan sendi pinggul (lower back and posterior thighs)
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Lelaki dan perempuan
Lelaki dan perempuan
Alatan dan kemudahan:
1. Alat pengukur jangkauan
2. Borang skor.
2. Borang skor.
Pengurusan dan organisasi:
1. Gunakan alat pengukur jangkauan yang disediakan.
1. Gunakan alat pengukur jangkauan yang disediakan.
Prosedur:
1. Murid duduk melunjur tanpa kasut. Tapak kaki di letak di belakang penanda 23 cm.
2. Kedua-dua kaki lurus sepanjang masa ujian. Rakan memegang lutut.
3. Tapak tangan kanan ditindih di atas belakang tapak tangan kiri dalam keadaan hujung jari tengah hendaklah sama.
4. Dagu rapat ke dada. Jangkaukan tangan perlahan-lahan sejauh yang mungkin atas pita pengukur.
5. Jangkauan hendaklah dikekalkan selama 3 saat tanpa menyentap.
6. Murid diberi tiga percubaan berturut-turut. Percubahan terbaik diambil kira sebagai skor. Bacaan dikira pada sentimeter yang terhampir. Tidak perlu merekod dalam titik perpuluhan.
7. Murid yang membantu memegang lutut pelaku tidak mengganggu pelaku.
1. Murid duduk melunjur tanpa kasut. Tapak kaki di letak di belakang penanda 23 cm.
2. Kedua-dua kaki lurus sepanjang masa ujian. Rakan memegang lutut.
3. Tapak tangan kanan ditindih di atas belakang tapak tangan kiri dalam keadaan hujung jari tengah hendaklah sama.
4. Dagu rapat ke dada. Jangkaukan tangan perlahan-lahan sejauh yang mungkin atas pita pengukur.
5. Jangkauan hendaklah dikekalkan selama 3 saat tanpa menyentap.
6. Murid diberi tiga percubaan berturut-turut. Percubahan terbaik diambil kira sebagai skor. Bacaan dikira pada sentimeter yang terhampir. Tidak perlu merekod dalam titik perpuluhan.
7. Murid yang membantu memegang lutut pelaku tidak mengganggu pelaku.
Ujian ini diambil daripada American Association For Health, Physical Education,
Recreation and Dance (AAHPERD), 1980.
Sumber: David K. Miller (2006), Measurement by the physical educator: Why and how (5th
ed).
Rujukan: BUKU PANDUAN (SEGAK)
0 ulasan:
Catat Ulasan