SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI SK KAMPUNG ALIT,KABONG...SALAM TERUS MENJULANG SARAWAK... Portal SK Kpg Alit: SEGAK SK KAMPUNG ALIT,KABONG 2014
MENJADIKAN SK KAMPUNG ALIT SEKOLAH CEMERLANG...


Khamis, 20 Mac 2014

SEGAK SK KAMPUNG ALIT,KABONG 2014

20/03/2014
SEGAK - STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN




Penilaian SEGAK bagi tahun 2014 SK Kampung Alit, Kabong telah dilaksanakan pada 20/03/2014. SEGAK adalah satu set ujian standard kecergasan fizikal untuk mengukur tahap kecergasan fizikal murid berasaskan kesihatan. Komponen kecergasan yang diukur dalam SEGAK terkandung dalam Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani sekolah rendah dan menengah. Terdapat 5 set ujian SEGAK iaitu;
1 Pengiraan Indeks Jisim Badan
2 Ujian Naik Turun Bangku Selama 3 Minit
3 Ujian Tekan Tubi
4 Ujian Ringkuk Tubi Separa
5 Ujian Jangkauan Melunjur
Program penilaian Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia (SEGAK) ini dirancang selari dengan tunjang kecergasan yang terkandung dalam Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Sekolah Rendah dan Menengah.
Kecergasan yang optimum boleh membantu murid dalam melaksanakan aktiviti harian dengan cekap dan berkesan tanpa berasa letih. Selaras dengan itu, satu aktiviti kecergasan yang terancang perlu dilaksanakan dengan sempurna mengikut prosedur yang ditetapkan bagi setiap item ujian dan dinilai mengikut norma yang telah ditetapkan. Dengan ini, satu penilaian yang standard dapat diukur.
SEGAK mula diilhamkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 2005. Ujian ini dirancang untuk dilaksanakan sepenuhnya kepada murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5 mulai sesi persekolahan tahun 2008. Pelaporan hasil SEGAK akan menjadi komponen kecergasan kepada penilaian berasaskan sekolah.
Matlamat
Murid sentiasa peka, berpengetahuan dan mengamalkan aktiviti kecergasan untuk meningkat dan mengekalkan tahap kecergasan fizikal berasaskan kesihatan yang optimum.
Objektif
Murid dapat:
1. mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal;
2. menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri;
3. mengetahui tahap kecergasan kendiri;
4. merancang dan melakukan tindakan susulan; dan
5. mencapai tahap kecergasan yang diiktiraf berdasarkan prestasi semasa.

PENILAIAN SEGAK
1. PENGIRAAN INDEK JISIM BADAN

Ukuran: 
Indeks Jisim Badan (BMI-for-age) Tujuan: Menilai komposisi badan

Tahap: 
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5

Jantina: 
Lelaki dan Perempuan

Alatan dan kemudahan:
i. Pengukur tinggi
ii. Penimbang berat
iii. Borang skor
Pengurusan dan organisasi:
Pengukuran ini hendaklah dilakukan sebelum bateri ujian kecergasan dilaksana.

Prosedur:
1. Murid dikehendaki menimbang berat badan dan mengukur ketinggian dalam    ukuran metrik.
2. Kiraan indeks jisim badan berdasarkan formula berikut;
                  Indeks Jisim Badan =      Berat badan (kg)    
                                                      Tinggi (m) x Tinggi (m)

3. Rujuk jadual di bawah untuk mengenal pasti indeks jisim badan dan risiko yang berkaitan. 






 2. UJIAN NAIK TURUN BANGKU SELAMA 3 MINIT 
Abu Bakar & Jacquelin Ronnie melakukan ujian 'naik turun bangku' sambil diperhatikan oleh cikgu Napie dan ustaz Che Baharudin serta murid-murid tahun 6.

Tujuan:
Untuk menilai daya tahan kardiovaskular
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Lelaki dan Perempuan
Alatan dan kemudahan:
1. Bangku - Ketinggian 30.5 cm (1 kaki)
2. Jam Randik
3. Borang Skor
4. Rakaman metronome (96 detik seminit) -->MUAT TURUN DI SINI 
5. Radio CD

Permulaan Naik Turun Bangku
Pengurusan dan organisasi:
1. Aktiviti dijalankan berpasangan.
2. Letakan bangku di atas lantai yang rata dan selamat.(Pastikan bangku tidak bergerak semasa ujian dijalankan.)
3. Sediakan rakaman atau metronome rentak 96 detik seminit.
Prosedur:
1. Ujian dijalankan dengan murid memakai kasut sukan yang sesuai.
2. Murid berdiri tegak dengan kaki kanan atau kiri (yang mana sesuai)      diletakkan di atas bangku.
3. Penguji akan memberikan isyarat 'mula'.
4. Murid melakukan pergerakan naik dan turun bangku (kaki kiri naik, kaki  kanan turun diikuti kaki kiri turun, kemudian kaki kanan naik dan seterusnya).  Keseluruhan tapak kaki mesti memijak permukaan bangku.
5. Murid melakukan pergerakan mengikut rentak rakaman atau metronome  dengan kadar 96 detik seminit selama 3 minit tanpa berhenti.
6. Selepas tamat murid dikehendaki duduk serta merta.
7. Guru atau murid mengambil kadar denyutan nadi.
8. Kira kadar denyutan nadi selepas 5 saat tamat perlakuan.
9. Kadar nadi diambil dalam jangkamasa 1 minit.
10. Jika murid tidak menamatkan lakuan selama 3 minit, skor murid ini  dibatalkan.
Ujian ini diambil daripada YMCA 3-Minute Step Test.
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed) 



3(a).UJIAN TEKAN TUBI 
Abu Bakar melakukan ujian 'tekan tubi' sambil diperhatikan Syahrul Azman sebagai pencatat.

Tujuan:
Untuk menilai keupayaan daya tahan dan kekuatan otot tangan serta otot bahu. 
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5 

Jantina:
Lelaki
Alatan dan kemudahan:
1. Kawasan lapang dan rata.
2. Span ( 5 cm lebar x 15 cm panjang x 10 cm tinggi).
3. Jam Randik.
Pengurusan dan organisasi:
1. Ujian dilaksanakan secara berpasangan.
2. Murid A melakukan ujian dan murid B sebagai pencatat.
Prosedur:
1. Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh  tangan yang lurus dan jari-jari kaki. Badan diluruskan.
2. Turunkan badan dengan membengkokkan siku sehingga dada menyentuh  span yang tingginya 10 cm.
3. Luruskan tangan seperti kedudukan sedia. Kiraan satu ulangan lakuan. 4.  Tekan tubi diteruskan sehingga satu minit. Skor dikira sekiranya murid    melengkapkan prosedur 1 hingga 3.
5. Sekiranya murid tidak berupaya meneruskan tekan tubi, skor diambil kira  setakat murid berhenti.
6. Ujian akan ditamatkan jika murid tidak melakukan aktiviti secara sempurna  mengikut arahan 1 hingga 3.
Ujian ini diambil daripada Johnson dan Nelson (1986).
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: (5th ed)Why and how


3(b).UJIAN TEKAN TUBI SUAIAN
Tujuan:
Untuk menilai keupayaan daya tahan dan kekuatan otot tangan serta otot bahu. 
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Perempuan
Alatan dan kemudahan:
1. Kawasan lapang dan rata.
2. Span ( 5 cm lebar x 15 cm panjang x 10 cm tinggi).
3. Jam randik.
4. Tilam senaman
Pengurusan dan organisasi:
1. Ujian dilaksanakan secara berpasangan.
2. Murid A melakukan ujian dan murid B sebagai pencatat.
Prosedur:
1. Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh  tangan lurus, lutut bengkok dan kaki disilang. Badan diluruskan.
2. Turunkan badan dengan membengkokkan siku sehingga dada menyentuh  span yang tingginya 10 cm.
3. Luruskan tangan seperti kedudukan sedia. Kiraan satu ulangan lakuan.
4. Tekan tubi diteruskan sehingga satu minit. Skor dikira sekiranya   murid melengkapkan prosedur 1 hingga 3.
5. Sekiranya murid tidak berupaya meneruskan tekan tubi, skor diambil kira  setakat murid berhenti.
6. Ujian akan ditamatkan jika murid tidak melakukan aktiviti secara sempurna  mengikut arahan dua kali berturut-turut.
Ujian ini diambil daripada Johnson dan Nelson (1986).
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed)



4. UJIAN RINGKUK TUBI SEPARA

Tujuan :
Untuk menguji daya tahan dan kekuatan otot abdomen.
Tahap :
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina :
Lelaki dan perempuan
Alatan dan kemudahan :
1. Pita lekat bersaiz 2.5 cm
2. Pita ukur
3. Jam randik
4. Metronom 50 dsm --> MUAT TURUN DI SINI 
5. Pelapik getah
6. Penanda 15 cm seperti pensel, lidi atau straw minuman
Pengurusan dan organisasi:
1. Lekatkan penanda dengan pita pelekat secara selari pada lantai di kiri dan  kanan pelaku.
2. Jarak antara kedua-dua penanda ialah 10 cm.
Prosedur:
1. Ujian ini dijalankan dengan murid memakai kasut yang sesuai.
2. Murid A baring dengan lutut bengkok 90 darjah dan tapak kaki sentiasa  menyentuh lantai.
3. Buka kaki seluas bahu.
4. Kedua-dua belah tangan lurus di sisi dan hujung jari menyentuh penanda  pertama
5. Pada setiap lakuan ringkuk, bahu perlu diangkat supaya jari tengah kedua-  dua tangan menggelunsur hingga menyentuh penanda kedua.
6. Bahagian bawah/belakang badan hendaklah rata dan jari tengah pada  kedudukan asal, (ulang prosedur 4) sebelum melakukan ulangan yang  seterusnya.
7. Murid melakukan pergerakan mengikut rentak rakaman metronom dengan kadar 50 detik seminit selama 1 minit.
8. Murid B mengira ulangan perlakuan.
9. Ujian akan ditamatkan sekiranya murid A :-
    9.1 Berhenti melakukan ujian.
    9.2 Jari tidak menyentuh penanda kedua.
    9.3 Tumit diangkat.
    9.4 Tidak dapat mengikut rentak rakaman metronom dua kali berturut-turut.
Ujian ini diambil daripada The President's Challenge (Preseident's Council on Physical Fitness and Sports, 2002).
Sumber: David K. Miller (2006, Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed).


5. UJIAN JANGKAUAN MELUNJUR

Tujuan:
Untuk mengukur fleksibiliti bahagian belakang badan, paha dan sendi pinggul (lower back and posterior thighs)
Tahap:
Murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5
Jantina:
Lelaki dan perempuan
Alatan dan kemudahan: 
1. Alat pengukur jangkauan
2. Borang skor.
Pengurusan dan organisasi:
1. Gunakan alat pengukur jangkauan yang disediakan.
Prosedur:
1. Murid duduk melunjur tanpa kasut. Tapak kaki di letak di belakang penanda  23 cm.
2. Kedua-dua kaki lurus sepanjang masa ujian. Rakan memegang lutut.
3. Tapak tangan kanan ditindih di atas belakang tapak tangan kiri dalam  keadaan hujung jari tengah hendaklah sama.
4. Dagu rapat ke dada. Jangkaukan tangan perlahan-lahan sejauh yang  mungkin atas pita pengukur.
5. Jangkauan hendaklah dikekalkan selama 3 saat tanpa menyentap.
6. Murid diberi tiga percubaan berturut-turut. Percubahan terbaik diambil kira  sebagai skor. Bacaan dikira pada sentimeter yang terhampir. Tidak perlu  merekod dalam titik perpuluhan.
7. Murid yang membantu memegang lutut pelaku tidak mengganggu pelaku.
Ujian ini diambil daripada American Association For Health, Physical Education, Recreation and Dance (AAHPERD), 1980. Sumber: David K. Miller (2006), Measurement by the physical educator: Why and how (5th ed).






0 ulasan:

Arkib Berita:

Buletin Alit

Pemberitahuan

__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________

PENAFIAN / PERINGATAN!

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang kehilangan atau kerosakan setelah melayari atau memuat turun maklumat di laman ini dan segala risiko adalah ditanggung oleh pihak anda sendiri. Harap maklum.
__________________________________________________________________________________________________________
RECOMMEND:
Better view use Google Chrome or Mozilla Firefox. The proposed resolution of at least 1280x800.
__________________________________________________________________________________________________________
WAKTU SOLAT